مقاله در مورد سنسورهای ماشینهای آتشنشانی

مقاله در مورد سنسورهای ماشینهای آتشنشانی

… دانلود …

مقاله در مورد سنسورهای ماشینهای آتشنشانی دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد سنسورهای ماشینهای آتشنشانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله در مورد سنسورهای ماشینهای آتشنشانی،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد سنسورهای ماشینهای آتشنشانی :

عیب یابی سنسورهای ماشینهای آتشنشانی
عیب یابی سنسور های خودرو از روی نشانه های ظاهری سنسور دور موتور: 1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به ECU برای پاشش سوخت 2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین. 3- ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین. 4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص. سنسور فشار هوای ورودی:

در خودرو های انژکتوری که مجهز به سنسور اکسیژن نمیباشند با از کار افتادن این سنسور بد کار کردن موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده و حس میباشد. اما در خودرو های مجهز به سنسور اکسیژن باعث میشود که کار این سنسور رو تصحیح کند. در مواردی که سنسور خراب شود ECU اطلاعات مربوط به فشار داخل منیفولد رو از روی سنسور دریچه گاز محاسبه میکند. سنسور دمای هوای ورودی به موتور: با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث میشود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسور اکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح میشود. سنسور دمای اب: 1- دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور

. 2- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد. حالا چرا بد کار کردن این سنسور چرا باعث بروز این مشکلات میشود؟ برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ECU میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود. حال اطلاعات این سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟؟ 1- فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه. 2- ساسات اتوماتیک. سنسور سرعت خودرو: با از کار افتادن این سنسور مشکلاتی از قبیل خاموش شدن موتور در بعضی اوقات و بد کاردن موتور در سرعت های بالا میباشد. سنسور دریچه گاز: 1- کاکرد بد موتور همراه با بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص. 2- ایجاد دود که ثابت نیست و بنا به شرایط متفاوت میباشد. {دوستان علل خرابی با سنسور دور

موتور کمی شبیه هست. اما در عمل متفاوت میباشد.} سنسور فشار گاز کولر: با خراب شدن این سنسور اولین مورد در کارکرد فن ها به وجود میاید. بدین صورت که با زدن بلافاصله کولر فن ها روشن نمیشود. و همچنین در زمانی که فشار گاز کولر بالا یا پایین بیاید دستور روشن و خاموش شدن به کولر رو نمیدهد و باعث اسیب جدی به کل مجموعه میشود. سنسور اینرسی: این سنسور که نوعی سوییچ میباشد با دریافت ضربات در زمان تصادف خودرو با قطع جریان بنزین از احتمال اتش سوزی تا حد بالایی میکاهد.. اما این سوییچ در خودرو های پیکان اردی سمند پرشیا و405 انژکتوری با قطع برق ECU باعث خاموش شدن سریع خودرو میشود. در 405 کاربراتوری با قطع برق پمپ برقی کار میکند. اما این مورد عملا کارایی ندارد چون این پمپ در زمان سرعت های بالا به کمک پمپ اصلی اومده و وظیفه تامین بنزین مورد نیاز خودرو رو بر عهده میگیرد. که یک ضعف محسوب میشود. در 206 های غیر مولتی پلکس این سوییچ باز جریان پمپ برقی رو قطع میکند. اما چون هنوز مقداری بنزین در مجموعه سوخت رسانی و ریل سوخت هست موتور تا مدت کمی به کار خود ادامه میدهد. اما این مورد در 206 های مولتی پلکس کمی به صورت حرفه ای تر عمل میشود و سنسور با توجه به هر ضربه ای عمل نمیکند بلکه ابتدا شدت ضربه توسط BSI محاسبه شده و بعدا اگر با پارامتر های موجود تطابق داشت عمل کرده و جریان پمپ قطع میشود. سنسور ضربه: در مورد این سنسور زیاد بحث کردیم و در اینجا به خرابی اون اشاره میکنیم. با توجه به عملکرد سنسور ضربه و سنسور اکسیژن که به صورت موازی با یکدیگر در ارتباط میباشند اگر خراب شو

د احتمال تشخیص خرابی به وسیله کارکرد موتور به ویژه در زمان استفاده از بنزین با اکتان بالا. اما اگر تفاوت محسوسی در زمانی که موتور با بنزین معمولی کار میکند و زمانی که از بنزین با اکتان بالا استفاده میکنید مشاهده کردید میتوانید پی به خرابی این سنسور ببرید. سنسور اکسیژن: تنها راه تشخیص این سنسور استفاده از دستگاه های تست الایندگی خودرو میباشد. انژکتور ها: این قطعه که وظیفه پاشش سوخت رو دارد در زمان خرابی باعث بد کارکردن موتور و ایجاد دود به علت کارکرد ناصحیح قطعه میشود. که برای تشخیص خرابی اون اگر هر انژکتوری رو کشیدید و موتور بد کار کرد سالم هست اما اگر تغییری در کارکرد موتور ایجاد نشد و همچنان بد کار کرد انژکتور معیوب میباشد. گرمکن هوزینگ دریچه گاز: نوعی المنت هست برای گرم نگه داشتن مسیر دریچه گاز وجلوگیری از یخزدگی ان. برای عیب یابی این قطعه باید گفت که تا حدودی شبیه استپ میباشد که بدین صورت است مانی که خودرو سرد میباشد و هوا هم سرد است با رها کردن گاز ماشین خاموش میشه. اما زمانی که ماشین گرم بشه دیگه خرابی قطعه به چشم نمیاید و باید خاموش شدن ماشین رو در سایر قطعات جستجو کنید. پمپ بنزین: با خراب شدن این قطعه 1-خودرو روشن نمیشود. 2-در سربالایی ها هنگام شتاب گیری و همچنین در سرعت های بالا ماشین بد کار میکند و ریپ میزند. باید توجه داشت که این مورد می تواند از گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین باشد. کویل دوبل: این قطعه کار افزایش ولتاژ رو بر عهده دارد. با خراب شدن و نیم سوز شدن کویل شاهد موارد زیر هستیم: 1- کاهش راندمان موتور افزایش مصرف بنزین به دلیل کاهش شدت جرقه. 2- روشن نشدن خودرو. در زمان سوختن کویل دوبل معمولا یکی از کویل ها میسوزد. پس تنها به دو شمع از چهار شمع برق رسیده و خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و با رها

کردن سوییچ خودرو دوباره خاموش میشود. که با خرابی سنسور دور موتور فرق دارد چون در سنسور دور موتور کلا موتور روشن نمیشود. پس این رو به خاطر بسپارید. خرابی استپ: 1-خاموش شدن ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز 2-کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر ودور ارام خودرو. 3- گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو. 4-ثابت نبودن بی دلیل دور موتور در دور ارام و کاهش افازیش دور خودرو بدون دلیل.
سنسور سرعت خودرو Vehicle Speed Sensor:
این سنسور با داشتن یک پایه خروجی میتواند بصورت پالس، اطلاعات مربوط به سرعت لحظه ای خودرو را به ECU ارسال کند. محل قرارگیری این سنسور روی دیاق دیفرانسیل است. داخل این سنسور یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ وجود دارد و با سیم کیلومتر در ارتباط است. نحوه عملکر

د این سنسور بدین ترتیب است که با چرخش سیم کیلومتر، پالس هایی به ECU می فرستد. به کمک این پالس ها ECU سرعت خودرو را محاسبه میکند. لازم به ذکر است که درجه کیلومتر و سرعت سنج در پژو همچنان با سیم کیلومتر کار میکند.
سنسور دور موتور Engine Speed Sensor :
این سنسور با داشتن دو پایه ارتباطی به ECU میتواند بصورت امواج سینوسی، اطلاعات مربوطه به دور لحظه ای موتور را به ECU ارسال کند. این سنسور که وظیفه بسیار مهمی را بازی می کند. انتهای این سنسور که دارای یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ است با چرخ دنده های فلایویل دور موتور که کمی جلوتر از فلایویل اصلی موتور است چند میلیمتر فاصله دارد. این فلایویل میتوانست شامل 60 دنده منظم باشد که دو دندانه آن را برداشته اند. حین چرخش فلایویل هنگامی که محل دو دندانه پاک شده به سر انتهایی سنسور رسید ، دو پیستون هم کورس دقیقاً در نقطه مرگ بالا قرار دارند. 180 درجه پس از این ، دو پیستون هم کورس دیگر هم به نقطه مرگ بالا میرسند. نحوه عملکرد این سنسور بدین صورت است که با عبور هر دندانه از جلوی سنسور، یک پالس به ECU فرستاده میشود. هنگامی که دندانه های پاک شده به سر انتهایی سنسور رسید دیگر پالسی ارسال نشده و ECU متوجه میشود که نقطه مرگ بالا فرا رسیده و باید دستور پاشش سوخت و جرقه زنی را صادر کند. دو دندانه پاک شده با احتساب 60 دندانه در 360 درجه، گستره 12 درجه را شامل میشوند. این بدین معناست که حداکثر آوانس استاتیکی دلکو 12 درجه میتواند باشد.
استپ موتور Idling Regulation Step Motor:
وظیفه اصلی این قطعه، روشن نگه داشتن خودرو در حالت دور آرام است. این قطعه وظیفه بسیار مهمتری نیز دارد. هنگامی که کولر را روشن میکنیم، کمپرسور بار خود را روی موتور وارد میکند. برای جبران آن، استپ موتور ژیگلور مربوطه را کمی به عقب تر می کشد. تا خود به خود گاز کمی زیاد

شود. اگر سنسور ضربه نیز نصب شده بود استپ وظیفه گسترده تری داشت. در این حالت استپ موتور باید در هر لحظه سوزن ژیگلور مربوطه را طوری عقب و جلو می کرد تا ضربه حس شده توسط سنسور ضربه ، ناشی از احتراق ناقص سوخت، به گونه مناسبی جبران شده و یا بهبود یابد. استپ موتور کار ساسات را نیز انجام میدهد. در هنگامی که خودرو سرد است سوزن آن طوری تنظیم میشود که خودرو با اولین استارت روشن شود. کار دیگر استپ موتور، تنظیم هوای مورد مصرف سیلندرها در زمان رها کردن گاز است. در خودروهایی که فاقد این سیستم هستند با رها کردن گاز، تنظیم سوخت و هوا به علت بسته شدن دریچه گاز به هم میخورد و دیده میشود که به هنگام رها کردن گاز، خودرو به طور لحظه ای دود میکند. اما در این سیستم با وجود استپ موتور دیگر این مشکل وجود ندارد. محل قرارگیری استپ موتور ، روی هوزینگ هوای ورودی است.

سنسور موقعیت دریچه گازThrottle Potentiometer :
این سنسور که در انتهای دریچه گاز قرار دارد با این دریچه کوپل شده است. این سنسور شامل یک پتانسیومتر ساده است که سر وسط آن با حرکت دریچه گاز ، می لغزد.

سنسور فشار هوای ورودی Inlet Manifold Pressure Sensor (MAP Sensor):
این سنسور که محل اصلی آن بر روی سینی فن است با یک شیلنگ به ابتدای دریچه هوای ورودی ارتباط دارد. و با هوای ورودی به این دریچه در تماس مستقیم است. این سنسور که از نوع پیزوالکتریک است در واقع یک پتانسیومتر ساده است که سر وسط آن با فشار هوا لغزیده، عقب و جلو رفته و کار میکند. نقش این سنسور از بعضی جهات بسیار مهم است. زیرا در شرایط مختلف فشار هوا(سطح دریا و یا کوهستان) متغیر خواهد بود. اگر این سنسور درست کار نکند ECU دیگر قادر نخواهد بود که میزان هوای ورودی را به درستی تعیین نماید.
سنسور دمای هوای ورودی Inlet Air Termistor :
سنسور دمای هوای دارای ویژگی خاصی است که بر مبنای آن میتواند اطلاعات دمای هوای ورودی را به ECU برساند. این سنسور در ابتدای دریچه هوای ورودی قرار دارد و با هوای ورودی این دریچه در تماس مستقیم است. نقش این سنسور از بعضی جهات بسیار مهم است زیرا در شرایط مختلف دمایی، وزن هوای موجود در یک حجم بخصوص، ثابت نیست. در دمای پایین چگالی هوا افزایش یافته و در دمای بالا کاهش می یابد. پس اگر این سنسور درست کار نکند ECU دیگر قادر نخواهد بود که میزان هوای ورودی را به درستی تعیین نماید. گستره تغییرات مقاومت این سنسور حدود 150 اهم تا 4 کیلو اهم است.
گرمکن هوزینگ دریچه گاز Throttle Housing Heater Resistor :
این المنت گرم کننده که یک مقاومت حرارتی از نوع PTC است در هوزینگ هوای ورودی و در کنار دریچه گاز نصب شده است. و بلافاصله پس از باز کردن سوئیچ شروع به کار میکند. این المنت برای گرم نمودن نسبی دریچه گاز و جلوگیری از یخ زدگی این دریچه در روزهای سرد و مرطوب بکار رفته و نهایتاً باعث جلوگیری از یخ زدگی دریچه گاز و منافذ هوای دور آرام میشود. در ابتدا، جریان عبوری از المنت زیاد است اما با افزایش دما مقاومت این المنت افزایش یافته و جریان کمی از آن عبور میکند. اما قطع نمی شود. لذا همواره این دریچه و این مسیر گرم می ماند. اهم گرمکن هوزینگ دریچه گاز در دمای معمولی حدود 12 اهم است. محل قرارگیری فیوز گرمکن در جعبه سیاه رنگ داخل اتاق موتور سمت کمک فنر شاگرد است. فرق گرمکن کاربراتور با گرمکن سیستم انژکتوری این است که گرمکن کاربراتور برای گرم کردن نسبی مسیر سوخت و هوای دور آرام به کار رفته اما گرم

کن سیستم انژکتوری برای گرم کردن هوزینگ دریچه گاز به کار میرود.
سنسور دمای آب رادیاتور Colant Termistor :
سنسور دمای آب دارای ویژگی خاصی است که بر مبنای آن میتواند اطلاعات دمای آب رادیاتور را به ECU برساند. وظیفه این سنسور رسانیدن اطلاعات دمای آب رادیاتور به ECU است. لذا زمان تحریک رله قطع کن کولر و متعاقب آن قطع کلاچ کولر در دمای 107 درجه سانتیگراد را این سنسور به ECU خبر میدهد.
سنسور چیست؟
المان حس کننده ای که کمیتهای فیزیکی را به کمیتهای الکتریکی آنالوگ یادیجیتال تبدیل می کند.
هر كمیت فیزیكی معین را كه باید اندازه گیری شود به شكل یك كمیت دیگر تبدیل می كند(تغییر می دهد) كه می تواند پردازش شود.
سنسور از كلمه لاتین sensorium،به معنی توانائی حس كردن یا sense به معنی حس، برگرفته شده است.
سنسور چیست؟
از منظر مهندسی کنترل: سنسور جزء لاینفک حلقه فیدبک در سیستم های حلقه بسته.
از منظرمهندسی ابزار دقیق : اولین بخش از وسیله اندازه گیری كه مستقیماً باكمیت مورد نظر در ارتباط است و هرلحظه تغییرات حاصله در آن را اندازه گرفته و پاسخ مناسب می دهد.

سنسور بخشی از اجزای جدا نشدنی دستگاه کنترل اتوماتیک است که اطلاعات مختلف از وضعیت اجزای متحرک سیستم را به واحد کنترل ارسال میکند.
دسته بندی سنسورها
سنسور های گرمایی:
سنسورهای دمایی که نسبت به درجه حرارت حساس هستند مانند ترمومتر.
سنسور های الکتریکی :
سنسور مقاومت( اهم متر) سنسور جریان(امپر متر) سنسور ولتاژ(ولتمتر)، سنسورهای فلزیاب و رادار.
سنسورهای مکانیکی:
سنسورهای فشار (التی متر ، بارو متر و ;.).
سنسورهای اندازه گیری چگالی، چسپندگی و سیالی گازها ومایعات.
سنسورهای مکانیکی برای تشخیص موقعیت، شتاب،استحکام اجسام .
سنسورهای رطوبت.
سنسورهای شیمیایی:
سنسورهای تشخیص گازهایی مانند اکسیژن ،منو اکسید کربن و سنسورهای تشخیص ب

و.
سنسورهای نوری:
سنسورهای نور شامل نیمه هادی هایی چون سلول های نوری ، فوتو دیود، فوتو سنسورهای مادون قرمز، سنسورهای فیبر نوری و ;.
سنسورهای اکوستیک:
سنسورهای به کار رفته در میکروفون ،هدفون و همچنین کاربرد در ساخت روبات.
سنسورهای بیولوژیکی.
– مکانیزمی شبیه به سنسور های مکانیکی دارند.
– بسیاری از این سلول های خاص به دما، نور، حرکت، میدانهای مغناطیسی، ارتعاشات ، فشار و کمیت های مختلف فیزیکی حساسند.
– بیوسنسورها ، سنسورهای مصنوعی زیستی.
سنسورهای وابسته به پدیده های درون اتمی.
معرفی پارامترهای مهم در سنسورها
فرکانس سوئیچینگ:
حداکثر تعداد قطع و وصل یک سنسور در ثانیه.
فاصله سوئیچینگ (S) :
فاصله بین قطعه استاندارد و سطح حساس سنسور به هنگام عمل سوئیچینگ.
فاصله سوئیچینگ نامی (Sn) :
فاصله در حالت متعارف و بدون در نظر گرفتن پارامترهای متغیر از قبیل درجه حرارت ، ولتاژ تغذیه و ;.
فاصله سوئیچینگ موثر (Sr) :
فاصله سوئیچینگ تحت شرایط ولتاژ نامی و حرارت C20 . در این حالت تلرانس ها و پارامترهای متغیر نیز در نظر گرفته شده است.
(09Sn<Sr<1.1Sn)
هیسترزیس (H) :
فاصله بین نقطعه وصل شدن (هنگام نزدیک شدن به سنسور) و نقطعه قطع شدن (هنگام دور شدن از سنسور) می باشد. حداکثر این مقدار 10 % فاصله نامی می باشد.
دسته بندی کلی سنسورها برحسب تماس
سنسورهای تماسی ( Contact ).
سنسورهای همجواری یا بدون تماس (Proximity ).
سنسورهای بدون تماس
سنسورهائی هستند که با نزدیک شدن یک قطعه وجود آن را حس کرده و فعال می شوند.
این عمل به نحوی است که می تواند باعث جذب یک رله، کنتاکتور و یا ارسال سیگنال الکتریکی به طبقه ورودی یک سیستم گردد.
مزایای سنسورهای بدون تماس
سرعت سوئیچینگ زیاد:
برخی از آنها (سنسور القائی سرعت) با سرعت سوئیچینگ تا25KHz کارمیکنند.
طول عمر زیاد:

بدلیل نداشتن کنتاکت مکانیکی و عدم نفوذ آب، روغن، گرد و غبار و ;
مزایای سنسورهای بدون تماس
عدم نیاز به نیرو و فشار:
با توجه به عملکرد سنسور هنگام نزدیک شدن قطعه، به نیرو و فشار نیازی نیست.
قابل استفاده در محیطهای مختلف با شرایط سخت کاری:
در محیطهای با فشار زیاد، دمای بالا، اسیدی، روغنی، آب و ; قابل استفاده می باشند.
عدم ایجاد نویز در هنگام سوئیچینگ:
به دلیل استفاده از نیمه هادی ها در طبقه خروجی، نویزهای مزاحم ایجاد نمی شود.
انواع سنسورهای بدون تماس
انواع مختلفی از سنسورهای بدون تماس وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
1- القایی
2- خازنی
3- اثر هال
4- اولتراسونیك
سنسورهای القایی
سنسورهای بدون تماس هستند که تنها در مقابل فلزات عکس العمل نشان می دهند.
می توانند فرمان مستقیم به رله ها، شیرهای برقی، سیستمهای اندازه گیری و مدارات کنترل الکتریکی ارسال نمایند.
اساسا بر مبنای مدارهای مغناطیسی بنانهاده شده اند و به آنها سنسورهای الكترومغناطیسی نیز میگویند.
ساختمان سنسورهای القایی
ساختمان این سنسورها از سه طبقه تشکیل می شود:
اسیلاتور.
اشمیت تریگر.
تقویت خروجی.
نزدیک شدن فلز به سلف بیرونی
جریان های گردابی
کاهش دامنه اسیلاتور
فعال شدن خروجی اشمیت تریگر
تحریک خروجی
اساس کار سنسورهای القایی
نحوه نصب سنسورهای القایی
ا- نحوه نصب سنسورهای القاییFlush :
سنسورهای (Flush (Shielded سنسورهائی هستند که قسمت حساس سنسور توسط پوسته فلزی محصور شده است. هرگاه دو یا چند عدد از این سنسورها همسطح روی بدنه فلزی دستگاه نصب شوند رعایت فواصل نصب الزامی می باشد.
2- نحوه نصب سنسورهای القائی Non-Flush:
در سنسورهای (Non-Flush (UnShielded قسمت حساس سنسور خارج از پوسته فلزی آن می باشد. فاصله سوئیچینگ این نوع سنسورها بیشتر از سنسورهای Flush می باشد. ام

فرکانس سوئیچینگ آن در مقایسه کمتر است.
کاربردسنسورهای القایی در ماشین آتش نشانی
اندازه گیری فاصه از قطعه.
جدا سازی قطعات با ابعاد مختلف.
اندازه گیری ضخامت قطعات فلزی.
تشخیص قطعات فلزی شکسته دستگاه های مختلف صنعتی.
جداسازی قسمت فلزی قطعات.
آشکار سازی هر گونه تغییر در دندانه چرخ دنده های فلزی.
اندازه گیری و كنترل سرعت و آشكار سازی حركتهای مكانیكی.
روبوتیك.
سنسورهای خازنی
سنسورهای بدون تماس و بدون کنتاکت الکتریکی .
در مقابل فلزات و اغلب غیر فلزات عمل می نمایند.
ایده اصلی ساخت، بسیار شبیه به سنسورهای القایی.
نسبت به سنسورهای القایی این مزیت را دارند كه علاوه بر اجسام هادی ، اشیاء عایق را نیز حس می كنند.
ساختار سنسورهای خازنی
سنسورهای خازنی از قسمت های زیر تشکیل شده اند :
اسیلاتور
دمدولاتور
اشمیت تریگر
تقویت خروجی
اساس کار سنسورهای خازنی
اسیلاتور از دوقطعه فلزی تشکیل شده
ایجاد یک ظرفیت خازنی
نزدیک شدن قطعه با ضریب دیالکتریکE به صفحه حساس
تغییر ظرفیت خازنی بین صفحات
دمودلاتور تحریک خروجی سنسور
کاربرد سنسورهای القایی در ماشین آتشنشانی
تشخیص کنترل وجود مواد در مخازن فلزی:
بین میله پروب و بدنه فلزی مخزن، ظرفیت خازنی وجود دارد هر گاه به علت وجود مواد ظرفیت خازنی افزایش یابد و از مقدار معینی فراتر رود خروجی سنسور که به صورت کنتاکت رله می باشد، فعال خواهد شد .
سنجش سرعت در پالس ژنراتورها.

سنسورهای اثر هال
اگر یك ماده هادی یا نیمه هادی كه حامل جریان الكتریكی است در یك میدان مغناطیسی عمود بر جریان قرارگیرد، ولتاژی در عرض ماده پدید می آید.
اساس کار سنسورهای اثرهال

عنصرهال، سنسور میدان مغناطیسی است.
باتوجه به ویژگیهای ولتاژ خروجی این سنسور نیازمند یك طبقه تقویت كننده و نیز جبران ساز حرارتی است.
چنانچه از منبع تغذیه با ریپل فراوان استفاده كنیم وجود یك رگولاتور ولتاژحتمی است.
رگولاتور ولتاژ موجب میشود که جریان ثابت بماند.
ولتاژ هال تنها تابع شدت میدان مغناطیسی است بنابراین اگر میدان نباشد، ولتاژ هال صفر است.
اگر ولتاژ هر ترمینال اندازه گیری شود، مقداری غیر صفر به ما می دهد، (CMV). بنابرین باید از تقویت کننده دیفرانسیل استفاده کنیم.
ساختار یک نمونه سنسور اثر هال
ویژگیهای عمومی سنسورهای اثرهال
1 – حالت جامد.
2 – عمر طولانی .
3- پاسخ فرکانسی بالای KHz 100.
4-ورودی و خروجی سازگار با سطح منطقی.
5-تاثیر پذیری از نویزهای مغناطیسی محیط.
6-بازه دمایی گسترده.
کاربرد سنسورهای اثر هال در صنعت ماشینهای آتشنشانی
سنسورهای موقعیت تشخیص پره

این سنسور دارای یك فاصله هوایی میان آهنربا و سنسور اثرهال می باشد و توانایی موقعیت سنجی خطی و نیز موقعیت سنجی زاوایه ای را نیز دارد .
سنسورهای اولتراسونیک
اصطلاح ما فوق صوت برای موجهای الاستیكی با فركانس بالای 20 كیلوهرتز بكار می رود.
اساس كار سنسورهای صوتی برپایه ایجاد، فرستادن وسپس دریافت انعكاس امواج صوتی می باشد.

اینک شما با جستجوی مقاله در مورد سنسورهای ماشینهای آتشنشانی وارد صفحه فروش فایل دانلودی مقاله در مورد سنسورهای ماشینهای آتشنشانی شده اید.

توضیحات کامل و اطلاع از ریز مطالب این فایل با کلیک روی دکمه ی ادامه ی مطلب

مقاله در مورد سنسورهای ماشینهای آتشنشانی