تحقیق در مورد تاریخچه اداره مالیات در ایران

تحقیق در مورد تاریخچه اداره مالیات در ایران

… دانلود …

تحقیق در مورد تاریخچه اداره مالیات در ایران دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد تاریخچه اداره مالیات در ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقیق در مورد تاریخچه اداره مالیات در ایران،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد تاریخچه اداره مالیات در ایران :

تاریخچه اداره مالیات در ایران

ایرانیان از زمان هخامنشیان برای دریافت مالیات وامورمالی كشور دفاتر وسازمانهای مرتبی داشتند . در زمان ساسانیان اخذ مالیات صورت كاملتری داشت وسه نوع مالیات به نامهای اراضی ، سرشماری وسرانه دریافت می شد . پس از ظهور اسلام ودر زمان حجاج بن یوسف ثقفی دفاتر مالیاتی ازفارسی به عربی برگردانده شد اما در دوره سلجوقی با دستور عبدالملك كندری ، وزیر طغرل . دفاتر مالیاتی مجدداً به فارسی نگارش یافت .

وزیرمالیه ، قبل از مشروطیت مامور شخص پادشاه بود وشاه تمام درآمدها وعواید كشور را در اختیار داشت ووزیر مالیه بودجه كشور را تنظیم می كرد ودر مركز هر استان مستوفی مسئول امور مالیاتی بود . این مستوفیان عده ای كارمند داشتند كه به آنان میرزا می گفتند . رئیس مستوفی ها را مستوفی الممالك می گفتند كه لقب وزیر مالیه بود .

یكی از درآمدهای وصولی در زمان قاجار از تیول داری حاصل می شد وتیول داران كسانی بودن كه زمینهای دولتی در اختیار آنها قرارمی گرفت وبا كمك كشاورزان از زمین بهره برداری می كردند وسالیانه مبلغی را بابت تیول داری به شاه می پرداختند . هزینه های دربار ، جنگها ومقرری ها از این محل تامین می شد. در زمان امیركبیر اصلاح گر بزرگ ، بسیاری از این مقرری ها قطع و وصول مالیات كه درآن زمان خراج نام داشت ، ضابطه مند شد اما با كشته شدن امیركبیر روند اصلاحات متوقف ووضع به شكل سابق برگشت . پس از پیروزی انقلاب

مشروطه در سال 1285 ، اولین كابینه قانونی تشكیل وناصرالملك به عنوان نخستین وزیرمالیه از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت وبه دستور او محل كنونی رادیو تهران كه محل اداره گمرك بود ، به وزارت مالیه اختصاص یافت . در سال 1289 ادارات هفتگانه مالیه تصویب وتشكیل شد . مهمترین ادارات درآن زمان خزانه داری كل ، گمرك ووصول عایدات بود . پس از مدتی محل وزارت مالیه به پارك اتابك ، محل كنونی سفارت شوروی سابق انتقال یافت .

در سال 1294 وزارت مالیه به نه اداره تقسیم شد كه عبارت بودند از : دایره وزارتی ، تشخیص عایدات وخالصه جات ومسكوكات ، خزانه داری كل ودیون عمومی ووظایف ، گمركات ، محاكمات مالیه ، كمیسیون تطبیق حوالجات ، پرسنل وملزومات ومجلس مشاورعالی برای محاكمات اداری .
ازسال 1300 به بعد دگرگونی های زیادی در وزارت مالیه رخ داد، از جمله این كه حدود چهل شركت دولتی تاسیس وبعداً منحل گردیدند وسازمان به دو قسمت مالی واقتصادی تقسیم وبه وسیله دو معاون وهفت مدیراداره می شد .

در سال 1329 سازمان وزارت دارایی با تقلیل ادارات به تصویب رسید .
در اغاز پیدایش اجتماعات و زندگی اجتماعی نیاز مردم به تشکیلاتی بوده است که خرج و دخل ان اجتماع را اداره نماید که این هسته اصلی وابتدایی دارایی را تشکیل میدهد .
پس اغاز تاریخ دارایی را میتوان به نخستین تجمع انسانی دانست .

وجود لوح های گلین در کاخ پارسه (تخت جمشید ) که نشاندهنده میزان پرداخت حقوق و دستمزد به کارگران و هنرمندان سنگ تراش نشانه ان است که از گذشته های دور حساب و کتاب در کار بوده و پرداخت دستمزد و برداشت از خزانه با حساب و کتاب صورت می گرفته و سند هزینه های موجود (لوحهای گلین ) نشاندهنده این واقعیت میشود مگر میشود دولتی که از پنجاب هند تا مصر کشیده شده بود ه است بدون یک اداره مالیاتی منظم اداره شود و دریافت خراج ماهانه وسرانه بدون داشتن تشکیلات منظم که جواب گوی امار سالانه وصولی ومیزان پرداخت در ان قید شده باشد وجود داشته باشد .

اگر به مسئله حسن صباغ و خواجه نظام الملک طوسی در دربار ملک شاه سلجوقی بنگریم مشاهده خواهیم کرد که اختلاف بوجود امده بین این دو نفر در مورد تایین امار و تنظیم جدولی در باب وصول خراج ملک ایران بوده است .

اما مالیات بصورت امروز از عصر قاجار و انقلاب مشروطیت بصورت منظمی در امد و وزیر دارایی جزء بلند مرتبه ترین وزرا را تشکیل میداده و حتی برای منظم تر کردن نظام مالیاتی وامور مالی از کار شناسان خارجی مانند مستر شوستر امریکایی استفاده شده است . .

از سال 1289 خورشیدی که ادارات هفتگانه وزارت مالیه تصویب و تشکیل گردید , اداره وصول و عایدات و سپس تحت عنوان پیشکار دارائی استان هفتم ( فارس ) نیز تاسیس گردید . اولین پیشکار دارائی فارس آقای حبیب اله علی آبادی بوده و سپس مستشاران بلژیکی آنرا اداره کرده اند. در سال 1303 اداره دارائی برازجان , سال 1309 خورمج , سال 1292 بوشهر سال 1326 جهرم , سال 1308 لار و داراب , سال 1323 بوانات , سال 1292 کازرون , سال 1305 فسا و سال 1293 نیریز صاحب اداره دارائی شدند

.
در سال 1353 پیشکاری دارائی فارس به اداره کل امور اقتصادی و دارائی فارس تغییر یافت . در سال 1383 اداره امور مالیاتی از اداره
کل امور اقتصادی و دارائی منفک و سازمان امور اقتصادی و دارائی فارس با سه معاونت هزینه , اقتصادی و پشتیبانی مصوب گردید ،که در حال حاظر با همان سیستم اداره میشود و اماده خدمتگزاری به مردم عزیز میباشد.
حال:

با وقوع انقلاب اسلامی ساختار وزارت اموراقتصادی ودارایی دچار تغییرات چندانی نشد و وصول درآمدهای مالیاتی همچنان از وظایف این وزارتخانه بود . تااینكه در چارچوب اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی ، طرح ساماندهی اقتصادی وسیاستهای دولت در زمینه اصلاح ساختاراقتصادی به عهده این وزارتخانه گذاشته شد . از مهم ترین اقدامات این وزارتخانه اصلاح نظام مالیاتی بود كه شامل : 1ـ تشكیل سازمان امورمالیاتی 2ـ اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم 3ـ روزآمد كردن نظام مالیاتی كشور .
تشكیل سازمان امورمالیاتی

سازمان امورمالیاتی كشور به موجب ماده 59 قانون برنامه سوم ، درسال 1380 تشكیل ونمودار تشكیلاتی آن در بخش ستاد سازمان در اوائل سال 81 وتشكیلات ادارات كل امورمالیاتی استانها در اوائل سال جاری به تایید سازمان مدیریت وبرنامه ریزی رسید .

با تشكیل سازمان امورمالیاتی ، بودجه این سازمان از وزارت اموراقتصادی ودارایی تفكیك شد و در حال حاضر با خرید ساختمان جدید در حال انتزاع نهایی از وزارت اموراقتصادی ودارایی است ودر هم با انتصاب مدیران كل امورمالیاتی ، تشكیلات ادارات كل مالیاتی در حال استقرار است .
اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم :

همزمان با ایجاد سازمان امورمالیاتی قانون مالیاتهای مستقیم نیز اصلاح شد . نرخ مالیاتی در قانون قبلی به 54 درصد می رسید كه گاهی با عوارض دیگر برای شركتها وواحدهای تولیدی این نرخ به رقم 67 درصد هم می رسید ، با اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم حداكثر نرخ مالیاتی برای درآمد اشخاص حقیقی 35 درصد می باشد وبرای اشخاص حقوقی این نرخ،ثابت و25 درصد می باشد كه این موضوع مهم گذشته ازآنكه باعث تشویق سرمایه گذاری وتولیدكنندگان می شودبسیاری اززمینه های بروز فساد اداری را نیز مسدود می كند . به علاوه هزینه های تمام شده تولید كالاها هم به نحو قابل ملاحظه ای كاهش می یابد .

متن اولیه پیشنهادی اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم در اواخر دوره اول دولت آقای خاتمی تهیه وبه مجلس شورای اسلامی ارایه شده بود كه پس از شروع دوره دوم ریاست جمهوری وانتصاب آقای طهماسب مظاهری به وزارت اموراقتصادی ودارایی وتصدی ریاست كل سازمان امورمالیاتی كشور از سوی آقای خجسته ، تغییراتی كلی در متن پیشنهادی اعمال گردید كه یكی از آنها تعیین نرخ ثابت مالیات بردرآمد فعالیتهای اقتصادی بود . همچنین در قانون جدید ، مالیاتهایی از قبیل مالیات بر اراضی بایر ومالیات جمع درآمد ، مالیات مستغلات مسكونی خالی لغو شد ونرخ مالیات حق واگذاری ، فقط به میزان 2 درصدتعیین شد.به علاوه مالیات برارث نیز دارای نرخ كمتر ومعافیت بیشتری شد و مالیات نقل وانتقال نیز به مقدار ثابت ، معادل 5 درصد ارزش معاملاتی تعیین گردید . برای واحدهای نوساز كه برای اولین بار به فروش می رسند (مالیات بساز وبفروش) هم به میزان 10 درصد ارزش معاملاتی اعیان واحد فروش رفته مالیات تعیین شد .

هدف از اصلاح قانون مالیاتها تشویق مودیان به خود اظهاری ، اظهارصحیح درآمد مشمول مالیات ، جلوگیری از فرار مالیاتی وممانعت از داشتن حسابهای دوگانه است .
لغو معافیتهای مالیاتی نهادها وارگانها :

بـا هدف رفـع تبعیـض درعـرصـه اقتصاد و فراهم كردن شرایط برابر برای تولیدكنندگان و شفاف سازی منابع درآمدی دولت، قانون لغو معافیتهای مالیاتی نهادها وارگانها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید واین امور مورد موافقت مقام معظم رهبری نیز قرارگرفت .
تجمیع عوارض :

بـرای یكسـان ســازی مراجـع وصول مالیات ، شفاف سازی هزینه های تولید ، كاهش دغدغه تولید كنندگان قانون تجمیع عوارض 16/11/1381 به وزارت اموراقتصادی ودارایی ابلاغ وبرای اجرائی كردن آن اقدامات وسیعی با كمیته های خاص تشكیل شد وبا همكاری وزارتخانه های دیگراز قبیل وزارت صنایع وزارت بازرگانی و وزارت كشورفهرست كالاهایی كه به صورت نهایی مورداستفاده قرار می گیرندتهیه شدوسازمان امورمالیاتی كشوربرای ابلاغ آن به واحدهای تابعه اقدام كرد براساس قانون تجمیع عوارض بسیاری از عوارض متعدد كه تولید كنندگان كالا موظف به پرداخت آن بودند حذف شد وتولید كنندگان كالاهایی كه مشمول این قانون می شوند تنها عوارض ومالیات را به حساب وزارت كشور وسازمان امورمالیاتی كشور پرداخت می كنند واین امر به شفاف سازی ومنابع درآمدی دولت وسهولت وصول مالیات كمك زیادی می كند . در حال حاضر 123 قلم كالا مشمول این قانون شده اند كه تولید كنندگان آنها موظفند 2 درصد مالیات ویك درصد عوارض بابت آنها پرداخت كنند .

آینده : سازمان امورمالیاتی كشور ، بعد ازتدوین وتهیه آئین نامه های اجرائی قانون تجمیع عوارض كه طی آن وصول عوارض متعدد از واحدهای تولیدی ، كنارگذاشته شد و واحدهای تولیدی تنها یكبار مالیات می پردازند گامی مهم برای جلوگیری از بوروكراسی اداری برای وصول مالیاتها برداشت و در ادامه این سیاست ، بررسی وتدوین روشها ودستورالعمل های اجرائی نظام مالیات برارزش افزوده در دست بررسی است كه نیاز به بررسیهای كارشناسی وسیعی دارد . تعیین فرآیندها ومراحل مختلف تولید از جمله این اقدامات است . در اجرای موثر این نظام مالیاتی جدید تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری وسیع وآموزش نیروی انسانی بسیاری نیاز است كه هم اكنون مقدمات كار توسط سازمان امورمالیاتی در دس

ت پیگیری است . لایحه مالیات برارزش افزوده كه درسال گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی گردید ، مكمل قانون جدید مالیاتهای مستقیم وتجمیع عوارض است ودر صورت اجرا، گامی در جهت استقرار نظام تكمیل شده وجامع مالیاتی را در كشور فراهم می سازد .

اجرای مالیات برارزش افزوده نیازمند استفاده از فناوری اطلاعات می باشد تابا استفاده از نیروهای متخصص بتوان نظامی را بنیان گذاری كرد كه از دانش روز بهره مند باشد .در اجرای كارآمد كردن سیستم مالیاتی كشور آموزش كاركنان از اولویت خاصی برخوردار می شود وكاركنان آموزش دیده ومجرب آشنا با فناوری نوین ارتباطی بهتر می توانند سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری دهند تكیه بر وصول بیشتر مالیات غیر مستقیم بجای مالیات مستقیم از اهداف كلان سازمان امورمالیاتی كشورباشد .
سهم مالیات ازبودجه عمومی كشور در سال 81 درحدود 26 درصد بوده است كه با توجه به استعداد بـالقوه مـالیـاتـی كـه در كشـور وجـود دارد چنین رقمی منطقی نیست ودر مقایسه با سایر كشورها

نیزدرآمدهای مالیاتی كشور ناچیز است . اجرای مالیات برارزش افزوده واقدامات دیگری كه سازمان امورمالیاتی تحت بررسی دارد همگی در راستای سیاست اداره اموركشور بدون نفت می باشد كه با تبلیغ ونهادینه كردن فرهنگ مالیاتی وتصویب قوانین لازم تحقق چنین امری دور از ذهن نخواهد بود .
نظام جامع مالیاتی :
باتوجه به اهدافی كه سازمان امورمالیاتی كشور درنظرگرفته است انجام كارهایی ضروری است كه عبارتند از :
الف ـ استقرار كامل ساختار جدید سازمانی :

با توجه به تایید وابلاغ تشكیلات ادارات كل امورمالیاتی استانها ازطرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی استقرار هرچه سریعتر تشكیلات ابلاغی وتهیه وتدوین بودجه ادارات كل ، به نحوی كه تامین منابع مالی مورد نیاز برای تحقق كلیه برنامه های عملیاتی فراهم شود، انجام خواهد شد .
ب ـ سرمایه گذاری در امرآموزش وتوسعه منابع انسانی :

تعهد تخصص وهماهنگی كاركنان ادارات مالیاتی برای موفقیت سازمان امری حیاتی است ، بنابراین ارتقاء توانمندی های علمی ، فنی وتخصصی كاركنان مالیاتی در سطوح مختلف از اهمیت ویژه ای برخوارداراست دراین زمینه مطالعات گسترده ای صورت گرفته است وبرنامه های آموزشی مورد نیاز برای رسیدن به بالاترین سطح استاندارد تدوین شده است .
ج ـ توسعه نظامها (سیستم) :

نظامهای اجرایی قادر نخواهند بود بدون پردازش اطلاعات از طریق تكنولوژیهای اطلاعاتی به عنصر مهمی درفرآیند وصول مالیات تبدیل شوند .به همین منظور شناسایی مودیان با شماره رمز طراحی شده تا همه تلاشهای معمول در اكثر كشورها برای توسعه فناوری اطلاعات مشمول این فرآیند شود. توسعه چارچوب های اطلاعاتی و كاربرد موثر این نظامها در سازمان ازاولویت های انكار ناپذیر است .

د ـ فرآیندهای عملیاتی :
تدوین راهبرد جامع وآینده نگر وتصویب مبانی قانونی برای تصویب نظام اجرایی به تنهایی و بدون تغییر در فرآیندهای عملیاتی از شیوه های سنتی به روشهای مدرن وكارآمد تلاشی بی ثمر می باشد ازاین رو ایجاب می نماید روند كلی فرآیند عملیات را از حالت دستی وسنتی به سیستمی مـكانیزه وپویا در چارچوب طرح جامع اطلاعات مالیاتی تغییر داد به نحوی كه بتوان در كمترین زمان
ممكن وصرف هزینه ای معقول مراحل مختلف مطالبه مالیات را به شیوه ای نوین ساماندهی كرد . برنامه های تغییر فرآیندهای عملیاتی به عنوان مبنایی برای ادامه اصلاحات مالیاتی بیشتر مورد نظر می باشد .

ح ـ خدمات مودیان مالیاتی :
در حال حاضر در نظامهای مالیاتی مدرن 20تا30 درصد نیروی انسانی به خدمات رسانی به مودیان اشتغال دارند . در این نظامها ابتدا نیازهای اطلاعاتی مودیان را به روشهای علمی مشخص وسپس با سازماندهی كردن آن به صورت كارا وانعطاف پذیر خدمات مطلوبی را به آنان ارائه می نمایند معمولاً این خدمات شامل موارد زیر می باشد :
1) پاسخگویی به سئوالات مودیان به طرق مختلف كتبی ، تلفنی وحضوری

2) ارائه خدمات مشاوره ای :
ـ سمینارهای آموزشی مودیان
3) خدمات اطلاعات (Information)
ـ دعوت برای پرداخت به موقع مالیات
ـ دعوت برای ارائه اظهارنامه

خ ـ توسعه چارچوب اطلاعات مدیریتی :
این فعالیت محوری ، تحلیل های دقیقی از عملكردها ونحوه بكارگیری منابع را فراهم می سازد و سازمان را از سطح كارآیی عملیات خویش آگاه می نماید وموفقیت دراین كار كلیدی با نتایج به دست آمده مورد ارزیابی قرار می گیرد .
ط ـ برنامه مدرن سازی :

سازمان امورمالیاتی در برنامه های مدرن سازی بخش عمومی وایجاد مدیریتهای راهبردی مشاركت فعال خواهد داشت .
پروژه استقرار مالیات برارزش افزوده كه به عنوان مدرن ترین نوع مالیات برمصرف در دنیای امروز شناخته شده است همزمان با اصلاحات ساختاری ونوسازی سیستم مالیاتی موجود كه برپایه درآمد و ثروت استوار شده است به نظام مالیاتی كشور اضافه خواهد شد . برقراری این نوع مالیات به عنوان یك سیاست اصلاحی جزء اهداف مهم برنامه می باشد كه دراین راستا قبلاً واحد مودیان بزرگ مالیاتی شكل گرفته است .
ظ ـ مقابله با فرارهای مالیاتی :

فرارهای مالیاتی كه ناشی از گسترش اقتصاد زیرزمینی ، قاچاق ، عدم ثبت مبادلات تجاری و پیچیده تر شدن فعالیتهای اقتصادی می باشد از مشكلات عمده فرا روی سازمان است . برای مقابله با این پدیده سازمان در نظردارد با راه اندازی سیستم اطلاعات مالیاتی وگسترش كنترل های دورن وبرون سازمانی نه فقط از فرارهای مالیاتی جلوگیری كند بلكه با اجتناب از اتلاف منابع دولت ، رعایت عدالت مالیاتی ، تعدیل در توزیع درآمد ، كاهش فساد اداری ، درنهایت ایجاد اعتماد عمومی وامنیت اقتصادی را میسر نماید .
م ـ تمركززدایی :
همزمان با تغییرات موجود درساختارهای سازمانی در راستای تصمیمات دولت به این موضوع توجه لازم خواهد شد . به همین علت هم سه اداره كل در تهران (اداره كل مالیات برارث ، اداره كل وصول واجرا ، اداره كل هیاتهای حل اختلاف ) در ادارات امورمالیاتی ادغام شدند .

با سلام،محصول دانلودی تحقیق در مورد تاریخچه اداره مالیات در ایران آماده ارائه به پژوهندگان عزیز میباشد.با کلیک روی دکمه ادامه مطلب به صفحه توضیحات کامل تحقیق در مورد تاریخچه اداره مالیات در ایران و بررسی کامل هدایت میشوید
تحقیق در مورد تاریخچه اداره مالیات در ایران